Co je vlastně Google Search Console a jak s ní pracovat?

Domů > SEO > Co je vlastně Google Search Console a jak s ní pracovat?

Co je Google Search Console

Google Search Console je bezplatný nástroj od společnosti Google, který sleduje výkon stránky z pohledu organického zobrazování ve vyhledávací síti. 

Nástroj vám pomůže sledovat celou řadu metrik, například informace o indexaci jednotlivých stránek a zda mají vaše stránky nějaké problémy. Nástroj ale také sleduje výkon zobrazování stránky – kolikrát se stránka zobrazila, na jaké fráze a jaké byly vstupní stránky nebo vyhledávací dotazy. 

Níže se dozvíte, jak se do nástroje přihlásit, jaké má funkce a jak s ním pracovat.

Přihlášení do Google Search Console 

Pro přihlášení do Google Search Console je nutné použít výhradně Google e-mail. Po přihlášení si vyberete z nabídky, jakým způsobem chcete ověřit vaše webové stránky. Stránku můžete ověřit pomocí domény nebo adresy URL. 

Ověření pomocí domény 

Odborníci tento způsob doporučují. Ověření pomocí domény má totiž tu výhodu, že díky němu můžete sledovat změny na všech subdoménách nebo protokolech. 

Ověření provedete pomocí zápisu nového DNS záznamu typu TXT u poskytovatele. V administraci své domény u poskytovatele hostingu vložíte DNS záznam typu TXT a do jeho hodnoty vložíte vygenerovanou hodnotu v Google Search Console.  

Změna se by se měla projevit do 48 hodin, ale zpravidla k ní dochází během pár minut. Po projevení změny můžete nástroj začít používat. 

Ověření pomocí adresy URL

Tato možnost je pro uživatele mnohem snazší. Máte na výběr z několika metod ověření. Doporučována je metoda ověření pomocí souboru HTML. Při rozkliknutí vybrané metody má Google připravený návod v jednotlivých za sebou jdoucích krocích, jak ověřit vlastnictví pomocí vybrané metody. 

Pokud se do účtu přihlásíte a ověříte svůj účet, zpravidla pár dní trvá než ve svém účtu uvidíte data k vaší doméně. 

Popis a funkce jednotlivých karet

Karta “Výkon”

Karta Výkon je jedna z nejdůležitějších karet v nástroji. Tato karta nabízí celkový přehled výkonu vaší stránky v podobě čtyř metrik: 

  • celkový počet kliknutí,
  • počet zobrazení stránky ve vyhledávací síti,
  • průměrnou pozici, na které se stránka zobrazí,
  • průměrnou míru proklikovosti.

Zobrazovaná data v grafu můžete vyfiltrovat podle délky požadovaného období. 

Pod grafem jsou k dispozici data o:

  • dotazech, na které se uživatelům stránka zobrazila,
  • zobrazovaných stránkách a jak si jednotlivé stránky vedou (počet zobrazení a prokliků), 
  • zobrazování a proklikovosti v rámci jednotlivých států nebo zařízení.  

Pro více informací o funkci filtrování konkrétního výrazu se podívejte na nápovědu k regulárním výrazům v Google Search Console.

Karta “Kontrola URL adresy”

Karta Kontrola adresy URL umožňuje manuálně zkontrolovat vybranou URL či požádat o indexaci stránky.  

Ukáže vám, zda je na vybrané URL adrese všechno v pořádku a zda je URL adresa správně zaindexovaná. 

Získáte tedy odpověď na tyto otázky:

  • Je stránka indexována? Pokud není, máte možnost o indexaci požádat.
  • Kdy naposledy Google stránku kontroloval (ze kterého dne má Google poslední informace o vaší stránce)?

Na závěr máte možnost stránku otestovat – Google stránku projede a vy okamžitě získáte informace, jestli je nebo není stránka v pořádku.  

Karta “Pokrytí”

Zobrazuje přehled všech stránek, o kterých Google ví. Dává vám informaci, které stránky Google indexuje a zahrnuje mezi zobrazované výsledky ve své síti a zároveň také, které stránky Google nezobrazuje a proč. 

Pod grafem jsou k dispozici přehlednosti, které nám pomáhají se zorientovat, proč některé stránky Google vyloučil z pokrytí. 

Doporučujeme chodit do této karty pravidelně a průběžně kontrolovat stav zaindexovaných stránek, zda se nevyskytl nějaký problém. V průběhu zaindexování může dojít ke čtyřem různým situacím:

  • Platné – v této situaci se zobrazované stránky vyskytují ve výsledcích vyhledávání a jsou v pořádku zaindexovány.
  • Platné s upozorněním – v této situaci jsou sice stránky zaindexované, ale vyskytl se u nich nějaký problém.
  • Chyba – stránky z nějakého důvodu nebylo možné zaindexovat.
  • Vyloučeno – v tomto případě nejsou stránky zaindexované vůbec. Může jít o stránky vyloučené značkou noindex, nově objevené stránky nebo třeba stránky s přesměrováním. V rámci technického SEO vám toto může pomoci při optimalizování crawl budgetu.

Sekce Platné

Sekci Platné byste vždy měli zkontrolovat a zjistit, zda se opravdu všechny zaindexované stránky zobrazují v sitemapě. Může se totiž vyskytnout situace, že se kvůli chybně vytvořené sitemapě objeví problém s generováním URL adres. Kvůli tomu je na místě si občas danou sitemapu otevřít a zkontrolovat, jestli se tam dané URL adresy skutečně vyskytují.

Sekce Chyba

Pokud se vám zobrazí chyba, je dobré si ji vždy rozkliknout a zjistit, kde se chyba objevila. Může se totiž stát, že se ani o žádnou chybu nejedná, a vy tak vše vyřešíte jednoduše pomocí tlačítka ověřit opravu. Pokud jste danou chybu opravili a chcete o tom Google informovat, lze tuto funkci také použít.

A s jakými chybami se můžete setkat?

  • Chyba přesměrování.
  • Chyba serveru (5xx).
  • Odeslaná URL adresa nebyla nalezena (404).

Karta “Soubory Sitemap”

Soubor Sitemap.xml je specifický soubor, ve kterém naleznete veškeré stránky na vašem webu. Slouží ke snadnému informování Google o změnách na webu – například nový obsah či aktualizace toho stávajícího. 

Nahráním sitemapy do Google Search Console urychlíte procházení stránek a současně díky ní snadno přijdete na chyby. 

Karta “Odebrání”

Slouží pro dočasné odstranění URL adresy / adres z vyhledávací sítě Google. Odstranění je však pouze dočasné, trvá cca 3 – 6 měsíců.

Karta “Dojem ze stránky”

Jedná se o novinku, kterou Google přidal v dubnu 2021. Dojem ze stránky vám zpřístupní report, který kombinuje Core Web Vitals s dalšími hodnotícími faktory, jako jsou například:

  • použitelnost pro mobilní zařízení,
  • HTTPS zabezpečení,
  • prostředí reklam,
  • bezpečnostní problémy (malware, phishing,…).

Karta “Core Web Vitals”

Rychlost webových stránek je zcela zásadní nejen pro uživatele, ale i z hlediska hodnotících metrik (FID, CLS,…). Proto je tato karta velice důležitá a neměla by uniknout vaší pozornosti.

Tato karta vám totiž poskytuje reálná data od uživatelů – tzv. CrUX data. Díky tomu vidíte, jak se uživatelé na vašich stránkách chovají a kde jsou případné mezery v rychlosti vašich stránek. V přehledu navíc vidíte informace jak pro mobilní, tak i desktopová zařízení.

Můžete se setkat se třemi typy výsledků:

  • Dobré – stránky jsou optimálně rychlé a příjemné pro uživatele.
  • Vyžaduje zlepšení – k dokonalosti vám chybí už jen nějaké drobné opravy, aby vás systém zařadil do kategorie “dobré”.
  • Špatné – na stránce se vyskytuje velká chyba, která brání uživatelům v pohodlí při procházení vašich stránek.

Nemusíte procházet každou stránku zvlášť a zjišťovat, kde se chyba vyskytla. Zpravidla při detailnějším prozkoumání zjistíte, o jakou URL adresu se jedná. Vždy ale doporučujeme po opravení dané chyby ověřit opravu přímo v Google Search Console.

Karta “Použitelnost mobilních zařízení”

Tato karta slouží k ověření, zda jsou vaše stránky optimalizovány na mobilní zařízení. Pro uživatele je procházení stránek na mobilních zařízeních čím dál více preferované a právě proto se Google zaměřil také na tento faktor prostřednictvím tzv. mobile first indexu, kdy je indexace zaměřená právě především na mobilní verzi.

Mezi nejčastější problémy spadá například to, že:

  • prvky, na které se kliká, se nachází příliš blízko u sebe,
  • texty jsou na čtení příliš malé, 
  • chybí nastavení viewportu,
  • obsah je širší než obrazovka.

Karta “Odkazy”

Karta Odkazy se vám bude hodit v případě, že plánujete nějak více využívat metodu linkbuildingu. Tato karta totiž umožňuje práci s externími a interními odkazy. Vy tak můžete kontaktovat webové stránky s žádostí o přidání dalších odkazů nebo se naopak nevhodným webových stránkám vyhnout. 

Pokud vás linkbuilding zajímá a chtěli byste se mu více věnovat, doporučujeme nástroj Ahrefs, díky kterému se dozvíte více.

Shrnutí nástroje 

Google Search Console je nástroj, který je zdarma a nabízí obrovské množství informací a možností pro práci se stránkou. Je to neocenitelný nástroj, se kterým byste měli pracovat pravidelně, do kterého byste se měli pravidelně koukat a jednotlivá důležitá data sledovat. 

Snadno díky němu zjistíte výkon stránky v organickém vyhledávání a výkon klíčových slov. Také zjistíte, zda je stránka optimální pro užívání na mobilních zařízeních, zda nemá viry nebo jestli má dostatečnou rychlost. Toto všechno jsou naprosto zásadní hodnotící faktory, pokud chcete, aby Vaše stránka mohla v Google síti prorazit.

 

Za celý Webbo tým vám přejeme mnoho úspěchu s tímto nástrojem a pokud si nebudete vědět rady, neváhejte nás kontaktovat – rádi vám pomůžeme objevit sílu tohoto nástroje. 

Jaroslava Potůčková

Datum publikace:

06.21.2022

Kategorie:

nástroje | SEO

Další příspěvky

Menu
Share This