Jak poznat svou cílovou skupinu a jak se jí přiblížit

DOMŮ > Texty > Jak poznat svou cílovou skupinu a jak se jí přiblížit

Cílová skupina – to je častý předmět diskuzí v obsahovém marketingu. Proč je ale důležitá pro vaše podnikání v online i offline světě, a jak ji vůbec poznat? A pokud už víte, jakou máte cílovou skupinu, jak přiblížit své vyjadřování v textech jejím zájmům?

Cílová skupina – co to znamená?

Cílová skupina je jednoduše řečeno skupina lidí, na které cílí váš byznys. Každý produkt či služba cílí na určitou skupinu lidí, pro kterou je důležitá (a ta skupina může být menší či větší).  Například pokud nabízíte věci pro miminka, pak ve většině případů budou vašimi zákaznicemi maminky (případně tatínkové), ve věku například 20 – 40 let. Pokud naopak prodáváte stylové oblečení pro mladé, pak vašimi zákazníky budou převážně teenageři.

Z toho vyplývá, že každá cílová skupina je odlišná – má odlišné potřeby a zájmy. Proto je třeba vytvořit jí texty na míru.

Proč mluvit jazykem vaší cílové skupiny?

Pokud chcete, aby vaše podnikání prosperovalo, pak určitě potřebujete zákazníky a klienty. Pokud budete mluvit jazykem, který je vaší cílové skupině blízký a kterému rozumí, je velká pravděpodobnost, že u vás nakoupí či si objedná vaši službu. Pokud však nebude s vaším jazykem a stylem textů souznít, pak spíše půjde ke konkurenci.

Samozřejmě není to pouze o textech – roli v tom hraje spousta dalších faktorů, jako například obecné povědomí o značce, kvalita služeb či produktů nebo třeba vizuální stránka. Proč jsou texty důležité si vysvětlíme v dalším článku.

Jak tedy poznat svou cílovku?

No, odpověď je celkem snadná. Pomocí správných otázek a správných zdrojů. Když si budete klást ty správné otázky a hledat na ně odpovědi pomocí správných zdrojů, zaručeně svou cílovku poznáte.

Správné otázky

Mezi správné otázky patří: Kdo? Proč ano? Proč ne? Co? Jak?

Kdo?

Primární otázkou je kdo. Kdo u vás nejčastěji nakupuje či využívá vaše služby? Jaké má pohlaví, věk či kde bydlí? Co je to celkově za osobnost a jaká je jeho role ve společnosti – například je to maminka na mateřské dovolené či úspěšný podnikatel? Psaní textů na tom všem závisí.

Proč ano?

Proč zrovna ten člověk to potřebuje? Proč to potřebuje právě od vás? Ptejte se na důvody a jděte do hloubky. Pomoci vám může například klást si otázku proč do třech a více úrovní.

Např. Proč to maminka chce? -> Protože to potřebuje pro své dítě.

Proč to potřebuje pro své dítě? -> Aby bylo spokojené.

Proč chce aby bylo spokojené? -> Protože ho miluje.

A nyní už je zřejmé, že to není pouze o tom, že maminka tu věc potřebuje. Najednou vidíte, že maminka své dítě miluje. Díky tomu, že půjdete ve svých otázkách hlouběji, objevíte úplně nový rozměr důležitosti vašeho podnikání a tomu můžete přizpůsobit své argumenty.

Proč ne?

Proč by to nemusela potřebovat? Proč by to nemusela potřebovat právě od vás? Co dalšího má na výběr, jaké má další možnosti? Proč třeba váhá? Čeho se bojí?

Toto je také důležité si uvědomit – nesoustředit se tedy pouze na sebe, ale poohlédnout se po své konkurenci, co ta nabízí, a podle toho v textech vyzdvihnout své přednosti a výhody.

Co?

Co zákazník ? Ví už co chce? Ví co má za problém a jak ho vyřešit? Nebo ví už konkrétní produkt či službu, která mu pomůže? Či už má dokonce i povědomí o vaší značce, že o ní slyšel? Tohle všechno je třeba brát v potaz a přizpůsobit tomu vaše texty.

Jak?

Poslední otázkou je otázka jak. Jak zákazník přemýšlí? Jak mluví? Zná například odborné termíny související s vaším produktem či službou? Nebo je to laik, který těm termínům nerozumí? Jakým mluví jazykem? Mluví spisovně či nespisovně, nebo dokonce slangem? Toto všechno vás posune k vašemu zákazníkovi ještě blíž.

Správné zdroje

A nyní přichází na řadu správné zdroje. Pomocí nich si odpovíte na všechny výše zmíněné otázky. Správné zdroje dává smysl rozdělit podle vašich časových možností, protože ne každý může věnovat spoustu hodin do zkoumání své cílovky.

Recenze a reference

Pokud máte málo času, dobře vám poslouží projít si online recenze a reference na různých stránkách – např. na Googlu, Seznamu, Heuréce atd. Dozvíte se odpovědi na otázky: Kdo? Proč? Proč ne – co ho štve? Jak mluví?

Fóra a skupiny

Pokud máte více času, pomohou vám také různá fóra a skupiny. Ty mohou být nekonečnou studnicí informací a dozvíte se odpovědi na otázky: Kdo? Proč? Proč ne? Jak mluví?

Lidé ve vaší firmě

Pokud jsou vaše časové možnosti rozsáhlejší, efektivní je zeptat se přímo lidí ve vaší firmě, kteří se se zákazníky či klienti setkávají. Ti vám poskytnou přesné informace, jelikož jsou s nimi skoro denně v kontaktu. Mohou to být různí obchodníci, recepční, lidé poskytující servis a poradenství atd. Odpoví vám na další otázky jako: Co je štve? Na co se zákazníci / klienti ptají? Co je přesvědčí?

Zeptejte se přímo zákazníků / klientů

Pokud máte opravdu hodně času a všechny předchozí zdroje jste vyčerpali, můžete se zeptat přímo vašich zákazníků či klientů. Nejlepší je jim přímo zavolat nebo si domluvit schůzku, poslat jim e-mail… Na dotazníky zákazníci zrovna moc neslyší, ale je možné jim poslat alespoň dotazník. Zkrátka jakkoli se se svými zákazníky spojit a doptat se přímo jich.

Doporučuji na lidi příliš netlačit, aby je to neodradilo od odpovědi. Také není dobré klást hypotetické otázky jako například: Doporučil byste nás? Či návodné otázky typu: Takže jste s námi spokojený, když jste u nás již 10 let? A tak podobně.

 

Nyní tedy víte, že poznat vaši cílovou skupinu není až taková věda. Nastínili jsme si, proč je důležité znát vaši cílovou skupinu, jak ji poznat a jak se jí přiblížit.

Autor

Jaroslava Potůčková

Datum publikace

29. 3. 2022

Další příspěvky